X Virtual Incubator - X Museum
Gabriel Massan, Ball of Terror, 2022. Digital work. Courtesy of the artist and X Museum.
X Virtual Incubator is the inaugural project of X Virtual—an assemblage of virtual worlds that provides 3D meetups for art enthusiasts and creative intellectuals. The project features first-person exploration of new digital art commissions and is a result of the project team’s two-year research on virtual environments and online exhibitions. X Virtual Incubator brings together four artists working across China, the UK, and Brazil, whose practices spark new methodological archetypes for the impending network of virtual art. The project is co-curated by Poppy Dongxue Wu and Pete Jiadong Qiang.
The speculative future of The Spatial Web prompts the deployment of new digital infrastructure on a global scale whilst art practitioners enlightening by the oldest pioneer of the metaverse—massively multiplayer online games (MMOs). With the game engine becoming a prominent tool beyond the gaming industry, a broader group of artists started to create various works ranging from digital sculpture and audio-visual space to performance and indie games. This new protocol of art production in the virtual context has reconfigured the existing cultural and technological interface, spiking new branches in the expanded field previously framed by physical-virtual division. From the construction of an eerie archaeological temple standing in an untrodden desert to a series of intra-related virtual worlds conceptually threaded by violence and freedom, the artists in the show weave fictional civilisation, immigration histories and cross-continent geopolitics into uncanny cyberrealities, extending new territories between art and technology.
The project delves into spatiality and its multiple connotations in the virtual environment by commissioning artists to work primarily on X Virtual’s online community. From algorithmic music clips scattered around a meditative and boundless virtual space to AI chatbots in a fictional agency for hybrid cyborgs, the artists in the show envision new forms of audio-visual experience, after-image of the digital object, as well as potential sentient mutants brought by the accelerated development of cyborgs. X Virtual Incubator grounds interdisciplinary attempts that destabilise and re-envision the intricate web between digital art, virtual space and video game through text, sound, video, scene, AI chatbot and indie games.
A physical showcase of the project, including two immersive installations will be on view from September 2022 at X Museum in Beijing. With offline participation, new meanings that do not pre-exist in the online virtual worlds will be generated by artists and audiences. This project is in strategic partnership with Silicon Valet.
Join our Discord server here.
X Virtual Incubator é o projeto inaugural do X Virtual—um conjunto de mundos virtuais que oferece encontros 3D para entusiastas da arte e intelectuais criativos. O projeto apresenta a exploração em primeira pessoa de novas comissões de arte digital e é resultado da pesquisa de dois anos da equipe do projeto sobre ambientes virtuais e exposições online. X Virtual Incubator reúne quatro artistas que trabalham na China, Reino Unido e Brasil, cujas práticas geram novos arquétipos metodológicos para a iminente rede de arte virtual. O projeto é co-curado por Poppy Dongxue Wu e Pete Jiadong Qiang.
O futuro especulativo de The Spatial Web estimula a implantação de uma nova infraestrutura digital em escala global, enquanto os praticantes de arte se iluminam pelo mais antigo pioneiro do metaverso – jogos online multijogador em massa (MMOs). Com o motor de jogo se tornando uma ferramenta proeminente além da indústria de jogos, um grupo mais amplo de artistas começou a criar vários trabalhos que vão desde escultura digital e espaço audiovisual até jogos de performance e indie. Este novo protocolo de produção artística no contexto virtual reconfigurou a interface cultural e tecnológica existente, lançando novos ramos no campo expandido anteriormente enquadrado pela divisão físico-virtual. Da construção de um misterioso templo arqueológico em um deserto intocado a uma série de mundos virtuais intra-relacionados conceitualmente encadeados por violência e liberdade, os artistas da mostra tecem civilização ficcional, histórias de imigração e geopolítica entre continentes em misteriosas realidades cibernéticas, estendendo novos territórios entre arte e tecnologia.
O projeto aprofunda a espacialidade e suas múltiplas conotações no ambiente virtual, contratando artistas para trabalhar principalmente na comunidade online do X Virtual. De clipes de música algorítmicos espalhados por um espaço virtual meditativo e ilimitado a chatbots de IA em uma agência fictícia para ciborgues híbridos, os artistas do programa vislumbram novas formas de experiência audiovisual, pós-imagem do objeto digital, bem como potenciais sencientes. mutantes trazidos pelo desenvolvimento acelerado de ciborgues. X Virtual Incubator fundamenta tentativas interdisciplinares que desestabilizam e repensam a intrincada teia entre arte digital, espaço virtual e videogame por meio de texto, som, vídeo, cena, chatbot de IA e jogos indie.
Uma vitrine física do projeto, incluindo duas instalações imersivas, estará em exibição a partir de setembro de 2022 no X Museum em Pequim. Com a participação offline, novos significados que não existem nos mundos virtuais online serão gerados por artistas e públicos. Este projeto está em parceria estratégica com a Silicon Valet.
Junte-se ao nosso servidor por aqui.