Japan: art museums & congeners ||||| Japão: museus de arte & congêneres
This is a —in process— image archive (inspired by André Malraux, Aby Warburg, Paul Otlet, Hans Belting amidst others) of the ongoing research in Japan mainly on art museums. The question that is at its core is: "Why Japan has art museums?" Aparently a stupid question, but in fact it was formulated insofar I am trying to understand the establishment, geanology, history and development of this Western, Eurocentric cultural and artistic dispositif in these islands. The reason behind the existance of museums elsewhere apart from Europe and the United States is mainly due to Colonialism. But not in Japan. Although the "object" is the art museum, for this empirical and critical research it has been of great importance the experience of visiting not only museums but other correlate/convergent dispositifs , plataforms and events. This research was sparkle by a first and very short visit to Japan in 2014 when I was able to visit the Tokugawa Museum in Nagoya and the Mori Art Museum in Tokyo. It started in fact in 2016 when I was able to visit the Setouchi Trienalle, where I experienced the Benesse Art Site and its museums, in Teshima and Naoshima. On that occasion I also visited some contemporary art venues in Tokyo. Thanks to the WIAS- Waseda Institute of Advanced Study I am now based in Tokyo at the Waseda University campus during two full months (September & October, 2019), in an imersive and intensive research period, visiting again museum and congeners, reading and learning about Japanese culture. This in process, online and open access visual archive allows you to follow this, in part, ineffable experience. Enjoy! | Most images were taken by me, Martin Grossmann <https://www.waseda.jp/inst/wias/other-en/2019/08/22/6539/>. Please note that, as the entire site, these images are under the Creative Commons license: Attribution-NonCommercial-NoDerivs | CC BY-NC-ND ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Este é um arquivo - em processo - de imagens (inspirado em André Malraux, Aby Warburg, Paul Otlet, Hans Belting, entre outros) da pesquisa em andamento sobre museus de arte no Japão. A questão que está em seu cerne é: "Por que o Japão tem museus de arte"? Aparentemente uma pergunta estúpida, mas na verdade ela foi formulada na medida em que estou tentando entender o estabelecimento, genealogia, história e desenvolvimento deste dispositivo cultural e artístico ocidental, eurocêntrico, nestas ilhas. A razão por trás da existência de museus em outros lugares além da Europa e dos Estados Unidos deve-se principalmente ao Colonialismo. Mas não no Japão. Embora o "objeto" seja o museu de arte, para esta pesquisa empírica e crítica tem sido de grande importância a experiência de visitar não apenas museus, mas outros equipamentos culturais correlatos/convergentes, plataformas e eventos. Esta pesquisa foi despertada durante uma primeira e muito curta visita ao Japão em 2014, quando pude visitar o Museu Tokugawa em Nagoya e o Museu de Arte Mori em Tóquio. Começou de fato em 2016, quando pude visitar a Trienal de Setouchi, onde também se encontram o Benesse Art Site com seus museus, em Teshima e Naoshima. Nessa ocasião, visitei também alguns locais de arte contemporânea em Tóquio. Graças ao WIAS- Waseda Institute of Advanced Study, estive baseado em Tóquio no campus da Universidade Waseda durante dois meses completos (setembro e outubro de 2019), em um período imersivo e intensivo de pesquisa, visitando novamente museus e congêneres, lendo e aprendendo sobre a cultura japonesa. Este arquivo visual em processo, on-line e de acesso aberto permite acompanhar esta experiência, em parte, inefável. Aproveite! | A maioria das imagens foram tiradas por mim, Martin Grossmann | Observe que, como o site inteiro do Forum Permanente, estas imagens estão sob a licença Creative Commons: Attribution-NonCommercial-NoDerivs | CC BY-NC-ND